Zmiana organizacji ruchu to skomplikowane zadanie, które wymaga nie tylko przestawienia znaków, wyrysowania nowych linii lub ustawienia człowieka kierującego pojazdami. Przed rozpoczęciem prac niezbędne jest przygotowanie odpowiedniej dokumentacji, w której wszystkie wprowadzane zmiany zostaną opisane.
Proces przygotowywania projektu organizacji ruchu
Taki dokument, czyli projekt organizacji ruchu, musi zostać zatwierdzony przez organ administrujący daną drogą. W przypadku stałego projektu organizacji ruchu opisane w nim rozwiązania pozostaną niezmienione, aż do następnej przebudowy. Dokumentacja techniczna w postaci projektu organizacji ruchu musi zawierać informacje na temat geometrii drogi, pionowego i poziomego oznakowania oraz urządzeń zapewniających bezpieczeństwo pieszym i kierowcom. Jest to koncepcja, której wykonawcy trzymają się podczas prac budowlanych. Projekty organizacji ruchu wykorzystuje się podczas tworzenia nowych dróg i parkingów, a także w przypadku reorganizacji istniejących obiektów. W przypadku przebudowy infrastruktury sporządza się tymczasowy projekt organizacji ruchu, który szczegółowo opisuje takie kwestie jak oznakowanie, objazdy czy ruch wahadłowy.
W projekcie muszą zostać uwzględnione takie aspekty jak zagrożenia, które czekają na kierowców i pieszych na danym odcinku oraz sposoby zapobiegania wypadkom. Chcąc kupić dobry projekt organizacji ruchu w Krakowie, warto poszukać wyspecjalizowanego biura architektonicznego. Osoba sporządzająca projekt organizacji ruchu musi posiadać wiedzę z zakresu prawa o ruchu drogowym oraz znać się na warunkach zabudowy infrastrukturalnej. Sporządzenie dokumentacji nie wymaga żadnych dodatkowych uprawnień, ale w przypadku jej nieprawidłowego wykonania, organ opiniujący może odrzucić projekt w części lub w całości. Krakowskie biura architektoniczne oferują kompleksową usługę, w ramach której nie tylko sporządzają projekty organizacji ruchu, ale też załatwiają wszystkie sprawy z lokalnymi urzędami i przygotowują oznaczenia dróg na czas prac budowlanych.
W projekcie organizacji ruchu muszą znaleźć się dwa rodzaje planów – orientacyjny i sytuacyjny. W ramach planu sytuacyjnego określa się położenie wszystkich obecnych, usuwanych i nowych znaków drogowych, urządzeń sygnalizacyjnych i zabezpieczeń takich jak barierki. Niezbędne jest także określenie, jaka będzie przepustowość drogi. Jest to niezbędne podczas szerszego organizowania ruchu w danej okolicy. Niezbędnym elementem jest również opis charakterystyki drogi wraz z prognozą intensywności ruchu drogowego.